Піст – це ті періоди тричі на рік, коли люди не повинні їсти продуктів тваринного походження, переважно м’яса. А чому не мають їсти? Бо так говорить церква і релігія. А до чого тут церква? Та ні до чого. У так званого посту є своє підгрунтя, суто господарське, яке сягає в глибину тисячоліть і не має стосунку до релігій, а тим більш до таких молодих як християнство.
Чому так званий «Великий піст» розпочинається в середині березня і триває аж до Великодня? Відмова людей у цей період від м’яса, яєць, молока і риби не мало відношення до якихось обрядів чи вірувань, а була пов’язана винятково із господарською необхідністю наших далеких предків. І тут до речі буде згадати улюблену нашу щедрівку, якій 7 тисяч років (ми любимо на цьому наголошувати). Ластівочка прилетіла у весняне рівнодення (22 березня), яке знаменувало початок нового року. І що вона найперше щебетала? «Вийди, вийди, господарю, подивися на кошару, — там овечки покотились, а ягнички народились».
Так, це саме період, коли починають народжуватися ягнята й козенята, — основна худоба, яку тримали наші предки-трипільці. І тривав цей бебі-бум аж до Великодня. Отож, забивати худобу на м’ясо жоден господар у цей період не смів.
А тепер зробимо невеликий математичний підрахунок. Овечки виношують ягнят 145 днів, а кози – 150. Відраховуємо назад і маємо… зимовий піст, який розпочинається із середини листопада і триває до 24 грудня. Саме це період природнього парування кіз і вівців. І дбайливі господарі тоді не заважали природньому відбору, не забивали навіть самців на м’ясо. Але в цей період їли рибу, бо риба не парується, пили молоко, бо кози іще доїлися, а кури неслися. Те ж саме дозволяє їсти і церква, підводячи під це свої легенди.
Але повернемося до весняного періоду. Коли народжувалося нове поголів’я, люди відмовлялися від молока, бо його не завжди вистачало молодняку. А наші предки були надзвичайно дбайливими господарями і знали, що стадо буде здоровим, коли добре вигодуване змалечку.
Люди тоді жили у гармонії з природою і з великою повагою ставилися до всього живого. Тому в цей період не ходили на полювання, бо в лісі теж народжувалися оленята і телята лосів. В оленів і лосів гон розпочинається всередині вересня і триває впродовж жовтня. Самки оленів і лосів виношують своїх малят сім місяців. Ось і порахуйте: наприкінці березня, у квітні у них з’являється потомство. І тому в ліс у цей час люди на полювання не ходили, щоб не лякати звірів. Не ловили і рибу, бо вона починає нереститися із середини березня і в квітні.
А чому не їли яєць? Тому, що у цей період кури починали квоктати, і квочок потрібно було «підсипати», тобто, підкласти їм яйця на висиджування курчат. Яєць потрібно було зібрати чимало, щоб було із чого вибрати – найбільші і ті, що із зародками. Тому й не їли їх. Під квочку підкладають 21 або 19 яєць. Якщо курочка менша, то 17 штук. Чомусь, непарне число має бути, – так говорила моя бабуся Зіна. Вона збирала яйця у велике сито, вимощене м’яким сіном. Потім кожне передивлялася на сонце, щоб там був зародок. Якщо яйце без зародка, то буде розбовток, і таке відбраковувалося на млинці і оладки.
Отож, все-таки, їли, строгих забобонів не було, хоч моя бабуся і ходила до церкви. Усе було винятково з точки зору господарської доцільності. До Великодня, як правило, усі курки, які вирішили бути квочками, уже сиділи на яйцях. Якщо котрась запізнилася, і починала квоктати після Великодня, то господиня брала її і вмочала у холодну воду. З переляку і від стресу нещасна птаха забувала про материнський інстинкт і, обсохнувши, була знову звичайною куркою.
А що ж робити із яйцями, які були відбраковані? Вони пролежали чимало часу в теплі і були вже несвіжими, тому годилися лише в тісто і в піч. Отож і ведеться з давніх-давен звичай готувати на великодні свята багато усілякої випічки-здоби. Щоб яйця не пропадали. А ще розписували писанки. Саме на сирих яйцях писали дівчата знаки-побажання, а не на варених, як тепер. Писанки не їли! Вважалося, сире яйце вбирає і передає інформацію. Цю практику й дотепер застосовують знахарі, як то «викочування яйцем». А написана на сирому яйці інформація адресувалася певній людині, і мала бути сприйнята не лише візуально, але й ментально. Шкода, що вже втрачені ці глибокі знання… Тепер ми пишемо вітальні листівки, а останнім часом – вітаємо в соцмережах.
Перед самим Великоднем починали відбраковувати і худобу. Господарі вже знали, який у них приплід, і скільки кормів залишилося. Щоб вистачило підняти молодняк до нового врожаю, забивали стару худобу. Тому і склалася традиція, що на великодньому столі мають бути м’ясо-ковбаси.
Є ще один період, коли прийнято відмовитися від продуктів тваринного походження. Це – середина літа, коли стоїть найбільша спека. За християнства цей період називається «Петрівка» і, відповідно, «Петрів піст». У цей час не забивали скот і птицю, бо, як говорили старші: «одна муха на м’ясо сяде, і все викинеш». Так, раніше мух було багато, все одно сяде як не одна, то три і свої яйця відкладуть.
Отож, худобу й птицю у найспекотніший період літа не забивали, не ловили і рибу, бо все швидко псувалося. Їли, переважно, рослинну їжу, готували страви, тобто «с трави», «з трави». Ці давні знання і традиції виникли із природніх умов, але церква трактує «Петрів піст» вже по-своєму.
Є ще одна знаменна причина, чому в період перед початком сівби і під час її, наші предки-хлібороби відмовлялися від м’яса, а їли варене зерно, приправлене медом, горіхами, маком, сушеними ягодами і фруктами. Тобто, те, що ми називаємо кутею. Щоб набратися сил для тяжкої праці. Бо здавен люди спостерігали, що найбільші і найсильніші представники тваринного світу – буйволи, коні, лосі, олені їдять злаки, рослини і траву. Вони великі, сильні, м’язисті і увесь час в русі. Задайтесь питанням: а чим орали землю орії-трипільці, коли ще було далеко навіть до мідного віку, не говорячи про метал? Яку силу потрібно було мати і які зусилля прикладати!
Отже питання: якщо нам не потрібно орати землю, сіяти, у нас немає господарства, нам не потрібно підсипати квочок, у нас є холодильники для зберігання м’яса й риби, чи потрібен нам цей піст?
Зінаїда Куценко
Дякую за статтю шановній Зінаїді Куценко. знання наших предків були справді значно об’ємнішими, ніж те, що знають сучасники. Знання про довкілля, про природу, про те, щ оточувало людину в повсякденному житті. Почитайте принаймні старі словники, і ви будете вражені багатющим словарним запасом наших недавніх предків. Єдине зауваження до пані Зінаїди: постів було (і є) не три, а чотири: Пилипівка, Великий, Петрівка і Спасівка.