Одразу скажу, нікого не захищаю, а сам намагаюсь розібратись. А тим для кого світ нині є чорно-білим, прошу це навіть не читати. Бо у деяких у житті все дуже просто. Але в реальності так не буває…
Я зараз про ту хвилю, що здіймається в соціальній мережі проти дуету «Анна-Марія». А вибух спричинив їх скандальний ефір з Романом Скрипіним на кримсько-татарському каналі АТR.
Формально, все зрозуміло: Скрипін, як професійний журналіст, що стоїть на непохитних патріотичних позиціях, запросив дівчат у студію поговорити про «Євробачення», фіналістами якого вони стали, і… зацькував їх політичними питаннями. Це був безпрограшний варіант для Скрипіна. Адже дівчата родом із Криму — і про це всі знали в музичній тусовці. І ніхто особливо не цікавився, чиїх вони батьків діти.
Не цікавилися музиканти, але ж Скрипін — журналіст! В’їдливий, досвідчений, безжальний, як тренований пес на полюванні. Ясно, що він аргументуючи неспростовними фактами, «розірвав» сестричок Аню і Марію Опанасюк за те, що вони, зокрема, не дали чіткої відповіді: чий, насправді, є Крим?!
«Крим — наш, — зацьковано повторювали сестрички, — бо це наша Батьківщина, ми там народилися»… Вони не сказали, що Крим є російським, як і не сказали, що український, як того хотілося ведучому програми та й переважній більшості з нас. Але нам легше бути однозначними, аніж цим дівчатам. У них в Криму залишились батьки, які співпрацюють з окупаційною владою і, по суті, є колабораціоністами в традиційному сенсі цього слова…
Усе безумовно так.
Але тут починається найскладніше.
Як мали себе повести дівчата в екстремальних умовах прямого ефіру? Мова ж зайшла не про чужих людей, а про батьків, які їх народили, виростили і виховали. Потім відправили вчитись до Київського коледжу естрадного і циркового мистецтва, який сестрички успішно закінчили, бездоганно оволоділи українською мовою, інтегрувалися в наш соціум, співають українські пісні і досягли неабиякої майстерності у своїй справі! То що?, треба було вести себе якось інакше?
Відчувалося, що дівчата прийшли до студії на хвилі ейфорії. Можливо, потрапляння до фіналу відбору на «Євробачення» це їхня зоряна мить, до якої вони готувалися все своє життя. Та й з професійної точки зору, вони серед нинішнього пулу фіналістів відбору є найпереконливішими: що діапазон, що інтонування, що пісня — все є значно кращим, ніж у їхніх конкурентів!
До слова, у політичному сенсі, інші конкуренти кримського дуету теж далеко не святі — половина з них або вже гастролювала в нинішній, недружній нам Росії, або мріє про гастролі в цій країні.
Майже всі розмовляють у побуті російською — і поголовно усі попридумували собі модні англомовні імена і назви, сподіваючись на майбутній успіх у Європі. Заради цього «Євробачення» вони також майже всі відмовилися від своєї національної самобутності і співають англійською, хоча це не є обов’язковою умовою конкурсу.
Так що ж, давайте і їх засудимо?
Для цього є всі моральні підстави! А шановне «українське» журі, в якому двоє українців говорять російською і лише Джамала — українською, згодьтесь, також виглядає некомільфо…
Але повернемось до дуету «Анна-Марія».
Як ви гадаєте, що вони мали відповідати Скрипіну на його несподівані гострі й провокативні питання, до яких вони були явно не готові? Казати, що вони засуджують Росію, колаборанство своїх батьків і анексію Криму?
Безперечно, за логікою українців, відповідь мала би бути саме такою. Але вони народилися і виросли у Криму — специфічному і дуже аполітичному краї, який вони і досі люблять. І ще — як бути з твердженням: «діти за батьків не відповідають»?! Як щодо синдрому Павліка Морозова? Невже їм треба було привселюдно відректися від своєї родини під умілим натиском Скрипіна?!
Насправді трапилась прикра і повчальна річ. Сестрички йшли попіаритись на «Євробаченні», а потрапили на безжальне політичне шоу, де їх смачно і показово відшмагали та ще й обізвали у прямому ефірі брудним словом…
Так, я розумію, що йде війна.
Але ніхто не відміняв закони журналістської етики, яка засуджує пересмикування фактів, а тим більше обзивання людей в прямому ефірі нецензурними словами без вибачення.
І наостанок найважливіше – напевне, комусь дуже вигідно напередодні фіналу «Євробачення» позбутися дуже сильних конкурентів у боротьбі за єдину путівку до Тель-Авіву. Чому саме зараз? Не рік тому і не через тиждень, а саме зараз. І навіщо вони пішли на цей ефір? Невже не знали, що до них буде багато питань? О,Тель-Авів, чого не зробиш заради тебе…
Анатолій Матвійчук